De opdracht: maak een wetenschappelijke poster
Als afronding van het profielwerkstuk moesten leerlingen een wetenschappelijke poster ontwerpen op A1-formaat, waarin kort de resultaten van het eigen onderzoek werden gepresenteerd. In 5 presentatierondes van 10 minuten moest er ook een pitch van maximaal 5 minuten worden gegeven. Een posterpresentatie is in de wetenschap een veelgebruikte manier om je onderzoek naar anderen te communiceren en je resultaten te presenteren.
Een grote puzzel!
Het was best even puzzelen om de poster goed op te maken, want dit hadden ze nog niet eerder gedaan! Want, hoe ga je je beperken tot de essentie en hoe zorg je ervoor dat er niet teveel tekst op de poster staat? Ook de vormgeving: welke kleuren en lettertype ga je gebruiken en hoe ga je de poster indelen? Uiteindelijk zagen de posters er allemaal erg professioneel uit, dat vonden leerlingen ook. Een creatieve en leerzame ervaring.
Postermarkt
De postermarkt vond dinsdag 5 maart plaats. De posters werden opgehangen in verschillende lokalen. Leerlingen uit 5 vwo mochten in groepjes en onder leiding van een docent de posters beoordelen. Handig! Want zo konden zij direct zien wat er volgend jaar van hen wordt verwacht. Vormgeving, inhoud en pitch waren drie punten waarop de posters werden beoordeeld. Na het officiële gedeelte waren de ouders van harte welkom om de posters te komen bekijken.
En de winnaars zijn...
Onder het genot van een hapje en drankje werd stilgestaan bij deze bijzondere afsluiting. Tot slot vond de prijsuitreiking plaats! Drie wisselbokalen stonden klaar: één voor beste vormgeving, één voor beste inhoud en één voor beste pitch. De winnaars:
Beste vormgeving én beste pitch
Deze prijs ging naar Mijs, Loes, Emma, Laura en Maud. Zij onderzochten in welke mate het kauwen van kauwgom schoolresultaten op het voortgezet onderwijs.
Beste inhoud
Deze prijs ging naar de volgende twee groepjes:
- Tessa, Ires, Evelien, Elke en Femke. Zij deden onderzoek naar het slagingspercentage van het Assink lyceum, hoe de niveaus havo en vwo, verbeterd kunnen worden in een periode van drie jaar.
- Bente, Elise, Demi, Femke, Jorieke en Lynn. Zij deden onderzoek naar de kneedbaarheid van hersenen: cross-modale neuroplasticiteit bij blindheid.
(Onderaan het nieuwsitem tref je de posters van de winnaars aan)
Wat houdt het profielwerkstuk in?
Het profielwerkstuk is een groot werkstuk/meesterproef dat in de examenklas wordt afgerond. Bij ons op school werken vwo-leerlingen hier in groepen aan (gemiddeld 5 leerlingen). Er staat 80 studielasturen per persoon voor, dat is dus best veel. Er wordt mee begonnen in 5 vwo. De groepsvorming vindt dan plaats, er wordt een onderwerp gekozen en er wordt een start gemaakt met de theoretische achtergrond. In 6 vwo loopt het door. Het werkstuk is gekoppeld aan meerdere vakken en leerlingen moeten een eigen onderzoek doen of in ieder geval zorgen dat er eigen data worden gegenereerd. Het is dus niet enkel een theoretisch onderzoek.