Project 'Slimme handen' krijgt steeds meer vorm

01-07-2024

We bieden als school een project voor leerlingen die praktisch ingesteld zijn en graag leren vanuit de praktijk. Kinderen die plezier beleven aan het werken met hun handen en affiniteit hebben met techniek en technologie. Hiervoor hebben we het project ‘Slimme handen’ opgezet. Kinderen gaan tijdens dit project in een kleine groep samen met een coach een bedrijfsbezoek afleggen en een praktijkles volgen.

Nu het tweede jaar bijna voorbij is krijgt het project ‘Slimme handen’ steeds meer vorm. In het eerste jaar zijn we met één school op pad geweest en dat hebben we afgelopen jaar uitgebreid naar drie basisscholen.

De basisscholen (OBS De Hofmaat, OBS De Berkel en Op d'n Esch) hebben lessen gevolgd in het Techno Centrum op de locatie Rekkenseweg en zijn vervolgens op bedrijfsbezoek geweest. De bedrijven hebben voor groepjes kinderen en zelfs complete klassen een klein programma verzorgd om ze een inzicht te geven binnen hun bedrijf. Of leerlingen nou praktisch ingesteld zijn of liever achter de schermen bezig zijn, voor iedereen is er plek.

De vraag naar vakmensen blijft ontzettend groot. Daarom is het ook zo belangrijk om praktisch ingestelde kinderen te (blijven) enthousiasmeren voor het vak. Dat bedrijven dit ook heel serieus nemen blijkt wel in de voorbereiding en het programma tijdens een bedrijfsbezoek. Aan alles werd gedacht om de kinderen, leraren en ouders een warm welkom te heten. De bedrijven Machinefabriek Diepenmaat (Neede), DGS Processing Solutions (Haaksbergen) en Van Wijnen (Eibergen) gaven een rondleiding en zorgden voor een hapje en drankje. Ook kon je er iets maken en deelden ze een goodiebag uit. Alles was tot in de puntjes verzorgd! We zijn daarom ook heel blij met deze bedrijven dat ze mee willen denken om zo’n bedrijfsbezoek te laten slagen voor deze enthousiaste kinderen.

Ook komend schooljaar gaan we dit project verder uitbreiden en hopen we op nog meer bedrijfsbezoeken, zodat we de verbinden kunnen leggen tussen ons Techno Centrum en het bedrijfsleven met als uiteindelijke doel: nog meer kinderen enthousiast krijgen voor de praktijk!

Slimme Handen6