Theater en retorica tijdens de jaarlijkse gymnasiumdag

19-05-2024

Gymnasiasten uit klas 3 en klas 5 hebben zich op dinsdag 14 mei, tijdens de gymnasiumdag, de gehele dag beziggehouden met theater en retorica.

Klas 3 speelde een eigen geschreven theaterstuk, gebaseerd op de mythe van de prachtige Psyche. Mooi zijn is vaak geen zegen, en dat ondervindt Psyche aan den lijve. Haar vader vraagt raad bij het orakel, dat helaas door Aphrodite beïnvloed wordt en zegt dat zijn dochter met een monster moet trouwen. Maar Eros, de zoon van liefdesgodin Aphrodite, vindt Psyche zó mooi, dat hij zelf met haar trouwt. Wel gek voor Psyche dat zij haar man alleen maar in het donker kan zien. Dat gaat natuurlijk een keer fout, zeker als de nieuwsgierige en vooral jaloerse zussen van Psyche op bezoek mogen komen. Ze praten zo op hun zusje in, dat Psyche ’s nachts met een olielampje Eros bekijkt – maar omdat er een druppel olie op Eros valt en merkt dat hij betrapt is, is hij genoodzaakt weg te gaan. Psyche krijgt menselijk gezien onmogelijke opdrachten van Aphrodite om uit te voeren, waarbij de laatste opdracht tot de dood leidt. Toch blijkt ware liefde te overwinnen, want als Eros oppergod Zeus smeekt om Psyche tot leven te wekken en vertelt over haar zwangerschap, stemt Zeus in én verzoent Aphrodite zich met hen.

Klas 5 gebruikte hun kennis van stijlfiguren, een flinke portie durf en fantasie én geleerde informatie over hoe men in de oudheid een redevoering opbouwt. Hun redevoering, waarmee ze een schoolexamencijfer behalen, is namelijk klassiek opgebouwd, maar gewoon in het Nederlands geschreven. Stijlfiguren als een climax en tricolon komen veelvuldig voor. En na de eerste schroom durven de leerlingen inmiddels ook hun retorische tegenstanders met allerlei zelfbedachte leugens in een kwaad daglicht te stellen. Alles in het werk zetten om je gelijk te halen, dat is iets wat we ook vandaag vaak tegenkomen!

Helaas voor de gedaagden, hebben zij het niet allemaal overleefd. In de oudheid werd flink vaker de doodstraf uitgedeeld dan tegenwoordig…

Het was een geslaagde gymnasiumdag!

Whatsapp Image 2024 05 14 At 19.43.12