Uitwisseling met China

25-09-2024

Tot een aantal jaren geleden hadden wij een jaarlijks uitwisselingsprogramma met een school in China. Helaas is dit destijds vanwege Corona gestopt. Daarom zijn we ontzettend blij dat we kans hebben gekregen om het uitwisselingsprogramma weer op te starten met een school in Beijing! Vrijdag 27 september is het zover! Dan komen de Chinese leerlingen naar Nederland.

Van vrijdag 27 september tot en met donderdagochtend 3 oktober 2024 komen er 9 Chinese leerlingen naar Haaksbergen. Deze leerlingen worden ondergebracht bij leerlingen van onze school. We laten deze leerlingen gedurende een week kennis maken met onze cultuur en onze omgeving. De Chinese leerlingen worden begeleid door 2 Chinese docenten, een leidinggevende en een tolk/gids.

School uit Beijing
Beijing behoort tot één van de vier oude hoofdsteden van China. Deze huidige hoofdstad van Volksrepubliek China ligt in het noorden van het land. Het staat bekend om zijn weelderige paleizen, tempels, muren en poorten. Met name de Verboden Stad, Chinese Muur en de Tempel van de Hemel trekken jaarlijks miljoenen toeristen aan. Een hele bijzondere stad om te mogen bezoeken.

Thema: zuivel en landbouw
Op verzoek van de Chinese school ligt het accent van het bezoek op zuivel en landbouw. We brengen onder andere een bezoek aan het Openlucht museum in Arnhem, gaan naar Landgoed Kaamps en bezoeken de lokale impactboerderij van Ellen Temmink. Onder begeleiding van een docent gaan de leerlingen een workshop kaas maken volgen en natuurlijk mag een ritje met de stoomtrein ook niet ontbreken in het programma.

Tegenbezoek door middel van fundraising
Als dit bezoek tot wederzijdse tevredenheid leidt, dan mogen wij in 2025 op tegenbezoek, om daar kennis te maken met de Chinese cultuur en de stad. Om dit bezoek aan China te kunnen bekostigen moeten de deelnemende leerlingen meedoen aan fundraising. Dit kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld gezamenlijk werkzaamheden te verrichten bij bedrijven voor sponsoring, een loterij organiseren, verkoop arretjescake, deelname aan een kerstmarkt en zo zijn er nog veel meer initiatieven door de leerlingen te bedenken. Een mooi onderdeel van wereldburgerschap en ons Talentgericht Onderwijs, ze moeten uit hun comfortzone stappen, leren organiseren en plannen, samenwerken en doelgericht leren werken. Dit biedt onze leerlingen een mooie kans op contact met een andere cultuur.

China